Děti z Harbachu v Horní Stropnici
T-Mobile Olympijský školní běh
Děti z mateřské školy na exkurzi u SDH

Dne 6. října 2017 se všechny děti vypravily za větrného počasí na návštěvu do místní požární zbrojnice. Sbor dobrovolných hasičů sídlí nedaleko naší školky. Nejdříve jsme se seskupili uvnitř zbrojnice okolo Filipa a Michala Kusákových, kteří nám vyprávěli, čím vším se dobrovolní hasiči zabývají. Ukázali nám, kde mají umístěné pracovní kombinézy, jak funguje dýchací přístroj a kdy se používá.

Bruslení v Budvar aréně
MŠ v Bedřichově
Burza škol
Centrum ekologické a globální výchovy Cassiopea
Zvoneček
Mikulášská nadílka
Den Země

Ve čtvrtek 12. října se naše škola vrátila zpět v čase do doby Rudolfa II., jeho dvořanů a alchymistů. Připojila se tak k celorepublikové NOCI VĚDCŮ, pojala ji moderně, a to jako únikovou hru. Žáci museli projít sedmi místnostmi, vyluštit v nich zapeklité hádanky a vyřešit tak náročný detektivní úkol. Pro žáky si připravili úkoly Jan Jesenius, Tycho Brahe, Jan Kepler, magistr Kelly, Petr Vok z Rožmberka, Rabi Löw a jako pomocníky je do své kuchyně pozvala i hraběnka Stradová. Díky svému důvtipu a šikovnosti při plnění úkolů žáci pomohli Rudolfovi II. zachránit věc jemu drahou, i když se Bílá paní snažila svým nenadálým zjevováním pozornost mladých badatelů rozptýlit.

Příběh

Rudolf II. je významným panovníkem, který shání schopné a mlčenlivé detektivy, kterým by mohl svěřit nelehký úkol. K dětem do jednotlivých tříd poslal tedy rychlého posla (v roli Šimona Maška z IX. třídy) s důležitou zprávou, v níž vyzývá odvážlivce, kteří se nebojí zhostit úkolu, aby dorazili ve večerních hodinách ke škole. V půl šesté již stál před školou dav natěšených mladých detektivů. Rudolf II. (v podání Jirky Miškee) je uvítal, rozdělil do pracovních týmů a předal jim další soukromý list s následující zprávou:
Jak všichni ráčíte věděti, jsme My, Rudolf II., císař uherský, král český i chorvatský a arcivévoda rakouský, velkým milovníkem umění a alchymie. Vlastním řadu děl od předních světových malířů, sochařů i dalších řemeslných umělců. V minulém měsíci roku tohoto Nám byl odcizen velmi vzácný obraz od mistra Leonarda - Dáma s blaty, znám také pod jménem Mona Lisa. Odcizen byl z Letohrádku královny Anny. Tento obraz je pro Nás, Rudolfa II,. velmi důležitý. Z jeho zcizení podezřívám hned několik mne blízkých osob, některé velmi vlivné osobnosti, které mohou míti zájem na tom, obraz vlastniti. Jsou to lidé, kteří znají jistá tajemství…
Tato jména nesmí nikdo z Vás vyzraditi, dokud nebude někdo usvědčen. Jen podezření by mohlo mít velmi neblahé následky. Jména těchto svěřuji jen vám a patří mezi ně: Johannes Kepler, Tycho Brahe, Petr Vok z Rožumberka, Edward Kelley, Jehuda ben Becalel, Ján Jesenius a Anna Marie Stradová.

 

V tuto chvíli záčala žákům týmová práce. Jednotlivé skupiny museli navštívit každého z podezřelých a získat od něj informace, které jim pomohou najít pravého viníka. U každé ze zmíněných postav plnili žáci různé úkoly a za jejich vyřešení pak získali nápovědu a část postupu k užití kamene mudrců.
Úkoly byly velmi různorodé, některé pěkně potrápily, ale všechny týmy je nakonec zdárně vyřešily.

A jak to dopadlo?

Zlodějkou byla sama hraběnka Strádová, milenka Rudolfa II., která nemohla unést, že si ji císař nechtěl vzít za ženu. Proto mu uzmula jeho oblíbený obraz Mony Lisy, v němž měl ukrytý kámen mudrců.
Hraběnka byla načapána i s obrazem ve školní spíži. Nějakou dobu se vymlouvala, ale důkazy byly usvědčující. Po svém dopadení byla hraběnka Strádová odvedena do cely a detektivové obdrželi od Rudolfa II. odpovídající odměnu.

Unavení detektivové se pak odebrali do svých tříd, kde řádili až do nočních hodin. Nakonec se jim naštěstí (hlavně pro učitele) podařilo usnout. Ráno jsme se všichni sešli na společné snídani, kterou si děti vlastně sami přichystali. Všichni jsme si tento večer i školní přespávačku moc užili a těšíme se na nějakou další.

A jaké byly jednotlivé úkoly?

Hraběnka Strádová, císařova milenka, prozradila chrabrým bojovníkům, že pán je pravý gurmán a miluje sladké pokrmy. Nezapomněla důrazně připomenout, že císaře nade vše miluje. Děti jí přislíbili pomoc při přípravě hostiny pro nešťastného Rudolfa. Pekli společně chléb, rohlíky, houstičky, k nim připravili i různé pomazánky. U pekli císařovu oblíbenou bábovku, jablečný štrůdl s ořechy a perník se švestkami. Císař byl tak potěšen, že celou družinu pozval k bohátému stolu ihned ráno. Bohužel hraběnka se již společné hostiny nezúčastnila.
Hraběnku Strádovou ztvárnila paní učitelka Lada Ondřichová a je třeba říct, že její herecký výkon byl bravurní.

V synagoze se žáci setkali s Rabi Lewem. Rabi se ihned rozpovídal o tom, kde studoval, mluvil o svých bratrech a dostal se i ke svému největšímu dílu – ke Golemovi. Následně Rabi položil dětem zdánlivě jednoduchou otázku, za odpověď na ni pak získlali hlínu a z té tvořil každý svého vlastního Golema.V roli Rabiho vystoupila paní družinářka Eliška Faltýnová.


V pracovně významného astrologa, astronoma a matematika Johanna Keplera se dětem málem zavařily mozky. Matematik byl úplně nadšen z nových zájemců o vědění, a tak své úkoly zaměřil na hvězdy, geometrii, šifry i hru s barvami. Zájemci se mohli dokonce podívat hvězdářským dalekohledem na oblohu, která ale byla bohužel zrovna zatažená.
Nadšeným matematikem se na jednu noc stala paní učitelka Jana Jarkovská.

V alchymistické laboratoři Edwarda Kellyho měli žáci za úkol nejprve zjistit, jaká mise je čeká. Dostali vzkaz ukrytý pomocí neviditelného písma, z kterého se dozvěděli, že mají hledat kódy. Ty se nacházely na různých místech laboratoře a obsahovaly různé šifry, otázky a hádanky. Výsledek vždy zapsali do tajenky a na konci se dozvěděli, jaký nápoj mají Kellymu pomoci připravit. Byl to elixír mládí, který se na konci jejich počínání pokusili namíchat. Odborníkem na alchymii byla tuto noc paní učitelka Míša Lišková.


Paní učitelka Hanka Káplová se vžila do role největšího astronoma své doby Tycha de Braha. Žáci byly podrobeni řadě hádanek, skládali puzzle měsíce a řadili planety, dokonce si hráli i s latinskými názvy. Nadchl Brahe některého z žáků k astronomické kariéře?

Petr Vok z Rožmberka uvítal děti přímo v krčmě. Děti musely ve skupinách přiřadit název místa k fotografii a umístit je správně na mapu. Šlo o místa, která byla v životě Petra Voka velmi důležitá. K místu následně musely přiřadit i životní událost, kterou zde Vok prožil. Za odměnu si na závěr týmy mohly namíchat speciální drink. Petra Voka z Rožumberka tento večer zahrála paní družinářka Jana Mládková.

 U Jana Jessenia, významného lékaře, chirurga a anatoma, se žáci mohli zúčastnit samotné anatomické pitvy. Povrtali se ve vnitřnostech pacienta, prozkoumali jeho kostru a určitě se dozvěděli mnoho nového a zajímavého o lidském těle. Teda alespoň ti, kteým nebylo zrovna špatně od žaludku. Role autora první anatomické pitvy se chopila paní zástupkyně Jana Rosecká.

Školními pozemky se po celou dobu akce procházela bílá paní Prechta z Rožumberka, která nechtěně vylekala nejednoho z chrabrých pánů i šlechetných dam. Kostým bílé paní oblékla paní učitelka Lenka Dušková.

 S veškerou organizací pomáhali žáci 9. ročníku a my jim za jejich obětavost a ochotu moc děkujeme.

Názory žáků:
Mě se to líbilo. Byl to geniální nápad a nejvíc se mi líbilo u Tycha Brahe. Ale moc se mi nelíbilo, jak byly uspořádané týmy. Max a Vojta totiž byli spolu, ale já s Markem ne. U Johanese Keplera to bylo tak 50 na50, protože tam bylo na mě moc logických úloh, ale zase jsem jednu vyřešil. Spaní ve škole bylo taky fajn, až na to, že mě pořád budili spolužáci, kteří zlobili.
Matouš Vodka
Moc se mi líbilo, když jsem se dozvěděla, že budeme spát ve škole. Líbilo se mi modelování Golema. Změnila bych, abychom se druhý den neučili. Bylo to super, moc mě to bavilo. Vůbec jsme nespali, ale nevadilo mi to. U Petra Voka bych si dala víc džusu. Ale jinak super.
Jasmína Kubíčková
Co se mi líbilo: náš tým, kostýmy, úkoly, chození sem tam, přespávačka. Co se mi nelíbilo: čekat na chodbě než odešel jiný tým, museli jsme jít spát. Co bych změnila: možná více úkolů, větší nápovědy, aby to bylo lehčí. Celkem:9,4/10.
Elen Domanská
Líbilo se mi, jak se do toho zapojily i učitelé, líbily se mi disciplíny s nějakými úkoly v různých třídách, některé byly opravdu těžké, ale nejtěžší disciplína byla u paní učitelky Jarkovské a venku nám tady chodila velmi strašidelná paní Dušková teda Bílá paní.
D. Krejčí
Akce se mi dost líbila, bylo to velmi hezky zpracované. Některé úkoly byly dost složité, ale díky týmové spolupráci jsme to zvládli. Jediné, co bych na tom změnila, abychom mohli být déle vzhůru. Tuto akci bych jednoznačně zopakovala. A jsem ráda, že vedení školy něco takového uspořádalo.
Natálie Martínková
Ahoj tady Marek z VIII. třídy. Účastnil jsem se noci vědců. Měli to krásně udělané, učitelé měli obleky, i Jirka (Rudolf II.) z XI. měl taky oblek. Celou noc jsme byli zaměstnaný nějakými úkoly. Nakonec jsme měli najít kámen mudrců a obraz Mony Lisy, a málem jsem zapomněl na bílou paní, která nás během plnění úkolů strašila.
Marek Mošner
Noc vědců byl skvělý zážitek. Možnost se zúčasnit měla celá škola. Dozvěděla jsem se hodně nových věcí. Nejvíc mě asi zaujala pitva u paní učitelky Rosecké. Celý večer byl docela dost náročný, ale zajímavý. Jeden z úkolů, který jsme uvařili, jsme měli ráno ke snídani. Ráno po snídani jsme se museli jít bohužel učit.
Anežka Kučerová