Ve školním roce 2024/2025 byl na naší škole založen žákovský parlament ve spolupráci s vedením školy a samotnými žáky. Tento parlament dává žákům prostor aktivně se podílet na vylepšení školního prostředí, ve kterém tráví velkou část svého času. Žáci mají možnost předkládat vlastní návrhy na změny, diskutovat o nich a obhajovat je před ostatními. Díky tomu si rozvíjejí schopnost spolupráce, komunikace a učí se vést dialog nejen mezi sebou, ale také s vedením školy. Získávají tím cenné zkušenosti, které využijí nejen během svého studia, ale i v životě mimo školu.
Jednou z hlavních výhod žákovského parlamentu je, že žáci získávají praktické dovednosti, které jim pomáhají v osobním rozvoji. Učí se týmové práci, naslouchat druhým, hledat kompromisy a efektivně řešit problémy. Posilují své komunikační a prezentační schopnosti a současně si osvojují zodpovědný přístup k rozhodování. Kromě toho se žáci cítí více zapojeni do života školy a mají možnost reálně ovlivnit prostředí, ve kterém se každý den pohybují.
Díky těmto zkušenostem se z nich stávají aktivní a sebevědomí jedinci, kteří se nebojí vyjádřit svůj názor a zapojit se do smysluplných projektů. Žákovský parlament je tak skvělou příležitostí, jak žáky připravit na život v moderní společnosti a podpořit jejich občanskou aktivitu.
Žákovský parlament tvoří žáci 5. až 9. ročníku, přičemž každý ročník zastupují dva zástupci.
Zástupci jednotlivých tříd:
- V. třída: Klára Jarkovská, Matyáš Raab
- VI. třída: Ema Malechová, Thai Lam Truong
- VII. třída: Elen Domanská, Marek Ženíšek
- VIII. třída: Tereza Veselá, Sebastian Košíček
- IX. třída: Lucie Kubíčková, Marek Mošner
Žákovský parlament má svého mluvčího a zapisovatele, které určili zástupci jednotlivých tříd.
- Mluvčí: Sebastián Košíček
- Zapisovatel: Marek Ženíšek
První schůze žákovského parlamentu se konala 18. 12. 2024. Během tohoto setkání měli žáci příležitost rozhodnout o využití finančního příspěvku od sdružení MAS. Po společné diskuzi si odhlasovali pořízení audio výbavy, která bude sloužit při školních kulturních akcích, ale mohou ji využít i sami žáci při organizaci vlastních aktivit v prostorách školy. Zároveň žáci předložili svůj první návrh na zlepšení školního prostředí – umístění zrcadel na toaletách, který si úspěšně obhájili a realizovali.
Setkání žákovského parlamentu probíhají pravidelně, a během nich se řeší další návrhy a podněty, které pomáhají zlepšit školu. Mezi aktuální projekty patří například instalace boxů na tříděný odpad do tříd či výzdoba chodeb, které podpoří ekologické smýšlení a odpovědné chování žáků.
Každý žák má možnost zúčastnit se jednání parlamentu, zapojit se do diskuze a podělit se o své nápady. Žákovský parlament tak představuje skvělou příležitost, jak aktivně ovlivnit život ve škole a realizovat vlastní myšlenky.