Základní škola
Základní školu v objektu čp. 214 tvoří poměrně rozsáhlý areál budov vzájemně propojených spojovacími chodbami. Stavebně byla dokončena v roce 1977 a má charakter tzv. pavilonové školy.
Pavilon I. stupně ZŠ tvoří 5 učeben, 1 odborná učebna, 3 kabinety a příslušné sociální zabezpečení včetně šaten pro jednotlivé třídy. Pavilon II. stupně ZŠ tvoří 4 kmenové třídy, 3 odborné učebny, 6 kabinetů a příslušné sociální zabezpečení včetně šaten pro jednotlivé třídy.
Pavilon mimoškolní výchovy tvoří dvě oddělení školní družiny o celkové kapacitě 60 dětí, aula školy (využívaná též jako učebna hudební výchovy, pro práci ZUŠ Trhové Sviny, mimoškolní vzdělávání i pro činnost umělecky zaměřených kroužků), dva kabinety, žákovská knihovna, úsek školních dílen včetně příslušných skladů a sociálního zabezpečení. Součástí areálu ZŠ je moderní tělocvična s odpovídajícími sklady a kabinetem. V objektu školy se dále nachází sborovna, tři kanceláře a dalších patnáct kabinetů a skladových prostor sloužících k zajištění provozu školy. Součástí objektu je i byt 2+1, který je pronajímán zřizovatelem.
Součástí vnějšího areálu školy jsou i příslušné školní pozemky k zabezpečení výuky praktických činností. Venkovní tělovýchovný komplex fotbalového hřiště, nově vybudovaného doskočiště a běžecké dráhy s umělým povrchem je bez omezení přístupný i veřejnosti, sousední víceúčelové sportovní hřiště o rozměrech 44 x 22 metrů, tj. 968 m2 rovněž s umělým povrchem podléhá při zapůjčení zvláštnímu řádu. Celková rozloha je 4,4 hektaru a venkovní volná plocha je 3,9 hektaru.
Pavilon školní jídelny tvoří školní kuchyně včetně potřebných skladů a technického zázemí, dále vlastní školní jídelna a příslušné sociální zařízení. Maximální kapacita školní kuchyně je 350 obědů denně. Jídelna má kapacitu 80 míst v jedné směně. Školní kuchyně připravuje v současnosti kolem 220 obědů denně.
Stropnickou základní a mateřskou školu navštěvují děti z Horní Stropnice a přilehlých osad.
Od 1. 10. 2002 je součástí ZŠ i odloučené pracoviště mateřské školy v Horní Stropnici se sídlem v budově č. p. 193.
Mateřská škola
Budova nynější mateřské školy byla postavena v roce 1929 jako česká menšinová obecná škola. Během uplynulých let došlo ve škole k několika rekonstrukcím. V posledních letech se obnovilo vybavení ve třídách, ložnici, v tělocvičně, v jídelně a šatnách. V letních měsících roku 2020 prošla budova MŠ rozsáhlou rekonstrukcí. Byla vyměněna střešní krytina a okna. V budově se obnovila všechna sociální zařízení, osvětlení a byla zde vybudována místnost pro relaxaci, která vznikla ze dvou skladů. V dalších letech bylo zrekonstruováno pískoviště v MŠ, a postupně jsou obnovovány další prvky.
Mateřská škola se nachází nedaleko centra obce Horní Stropnice. Budova MŠ je vzdálena cca 500 m od budovy ZŠ. Rodiče mají možnost parkovat na malém parkovišti přímo u MŠ a u nedalekého obchodního domu. V blízkosti se nachází autobusové nádraží. Okolo obce je příroda Novohradských hor, kam děti mohou vycházet na krátké i delší vycházky.
V přízemí mateřské školy se nachází dvě oddělené šatny, třída Kuřátek (I. třída), jídelna a sborovna. Od ledna roku 2020 jsou II. (Včeličky) a III. (Sovičky) třída umístěny v prvním patře. Zde je také zázemí pro zaměstnance a místnost pro relaxaci a odpočinek dětí, které tuto aktivitu aktuálně potřebují. V každém patře se nachází sociální zázemí pro děti, kde jsou záchody, umyvadla a sprchový kout. Mateřská škola disponuje také malou tělocvičnou, která je v suterénu budovy.
Součástí MŠ je veliká zahrada o velikosti 0,5 hektaru, která navazuje na budovu. Zahrada je vybavena pískovištěm, zahradní pergolou, houpačkou, houpadly, kolotočem a průlezkovým komplexem se skluzavkou. Je zde také dřevěný domeček, který slouží k úschově hraček, jízdních kol. Zahradou se klikatí chodník, ten děti mimo jiné využívají k jízdě na dopravních prostředcích. Od roku 2018 je v zadní části zahrady dopravní hřiště nejen pro děti z mateřské školy, ale také jej mohou využívat i děti ze školy základní. Na školní zahradě se nachází několik stromů, které v době letních dnů poskytují dostatek stínu, v roce 2023 byly na školní zahradě vysazeny další dva stromy.
Mateřská škola má dostatečně velké prostory a takové uspořádání, které vyhovuje nejrůznějším skupinovým i individuálním činnostem. V mateřské škole se nachází tři třídy. Všechny třídy jsou za pomoci koberce rozděleny na třídu a hernu. Dětský nábytek, tělocvičné nářadí, zdravotně hygienické zařízení (umývárny, toalety) i vybavení pro odpočinek dětí jsou přizpůsobeny antropometrickým požadavkům, odpovídají počtu dětí, jsou zdravotně nezávadné, bezpečné a jsou estetického vzhledu. Vybavení hračkami, pomůckami, náčiním, materiály a doplňky odpovídá počtu dětí i jejich věku; je průběžně obnovováno, doplňováno a pedagogy plně využíváno. Hračky, pomůcky, náčiní a další doplňky nebo alespoň jejich podstatná část je umístěna tak, aby je děti dobře viděly, mohly si je samostatně brát a zároveň se vyznaly v jejich uložení; jsou stanovena pravidla pro jejich využívání pedagogy i dětmi.
Kapacita mateřské školy je 62 dětí. Ty jsou rozděleny do třech tříd podle věku a individuálních potřeb dětí. V mateřské škole pracuje šest stálých pedagogických pracovnic. Ty jsou doplňované dle potřeby o další personál (asistenti, chůva). Dále v mateřské škole pracuje uklízečka a pomocná kuchařka, která dováží jídlo ze základní školy a připravuje dětem odpolední svačinu. Učitelé se sami chovají dle zásad zdravého životního stylu a poskytují tak dětem přirozený vzor.
Budova mateřské školy není bezbariérová. Prostředí je však maximálně bezpečné s ohledem na potřeby dětí se SVP. Možnost pohybu a orientace dětí v prostoru je zajištěna v prostorách školy pomocí dostupných technických prostředků a pomocí lidských zdrojů. Mateřskou školu postupně vybavujeme kompenzačními pomůckami. Ty se pořizují dle potřeb konkrétních dětí. V MŠ je zajištěna průběžná speciálně pedagogická péče. Ve škole pracuje jeden pedagog se speciálně pedagogickým vzděláním. Pedagožky se postupně vzdělávají v oblastech, které jsou aktuální - logopedičtí asistenti, autismus. Mateřská škola spolupracuje s PPP a SPC. Do školy dojíždí logopedka, která konzultuje s pedagožky vývoj dětí.